Nozzeliten...

2010-05-05 / 14:07:21

Som ni vet så finns en liten söt hund som väntar på mig hemma.. Min lilla Nozz betyder allt för mig, och jag saknar han så mycket att det gör så ont i hela kroppen..

 

Det är bara 9 veckor kvar tills jag får krama om han.. Det är så frukansvärt hur man fäster sig vid sina djur, och man märker det allra mest då man skiljs ifrån dom..

 

Men som ni även vet så har jag ju länge funderat på att skaffa en till mindre hund, mycket för att jag skulle inte klaga över att ha en till hund men också för att Nozz ska få sällskap. Han är en hund som konstant behöver uppmärksamhet och kärlek. Han älskar att leka med andra hundar, speciellt tikar. Han mår som en prins när han vara med andra hundar och inte känna sig så ensam.

 

Samtidigt är ju det här med pengar som kniper och inget växer ju på träd. Och det kanske ändå inte blir för om ett år eller två jag skaffar en till hund.. Men det finns inget som säger att man inte får drömma..

 

Jag har verkligen gått igenom många hundraser, stora som små, för att luska ut den perfekta hundrasen för min och Nozzens livsstil. Eftersom Nozz funkar bra med både stora och små hundar så har jag kollat in dom flesta. Jag menar här har vi en hund som kommer hur bra överrens som helst med en Rottwiler och en Havanies.

 

Så vilken ras tror ni skulle passa? Så klart finns det både för- och nackdelar med dom flesta raser. Men våra krav är väl maxat en mellanstorhund, som är lite mera påpälskad och klarar av den Norrländska vintern och som inte har några kända sjukdommar med sig i släpvagnen och att det ska vara en tik. (Återigen, Nozz funkar bäst med tikar.)

 

Så vi har kommit med 3 kandidater.

 

Bichon Havanais, är en hundras som min moster haft i många år och användt i avel och utställning. Hennes hundar har alltid varit friska och sunda. Utstrålat harmoni, glädje och kärlek och en massa bus för min lilla Nozze=).

Detta är t.o.m en bild på Viggo, en hund som min moster haft, en bland de få hanar som Nozz fullkommligt älskar;)

 

 

 

Welsh Corgi, något grövre hund, men fortfarande liten. Är från början en mycket utmärkt vallhund men används nu fötiden mycket som sällskapshund, också en väldigt harmonisk hund som fast sin lilla kropp är väldigt tålig. Den är lite speciell i deras utseende, men deras långa och grova kropp, men väldigt korta ben.

 

 

 

Japansk Spets, är en väldigt lugn och fin hundras, den är lite större än både Havanies och Corgi, men det är inte mycket skillnad. Denna hundras är ganska tålig i kyla vilket är superbra men tanke på vilken del av landet vi bor i och är även en väldigt frisk ras. Den har mycket päls men är enkel att vårda.

 

 

 

Så vad tycker ni om dessa kandidater? =)

 

Ligger och njuter i solen i mattes skoteroverall. =)

 

 

 

Peace out!

Ichigo

Kommentarer!
Postat av: Linkan

LÄTT DEN VITA MED ULLIG GULLIG PÄLS =D De är så oerhört söta och fina och för det mesta fint temperament ;)...



Och JA, vi SKA fara och rida du och jag i sommar! Jag är hemma typ hela juni och typ hela augusti! RING så kommer jag! =D

Kommenterat - 2010-05-08 / 20:38:32  | URL - http://linnlaarsson.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: