WOOP WOOP!

2010-01-25 / 20:47:04

Interjuv i Älvsbyn i mars för min utbildning! Inte DÅÅLIGT ALLS!! Woop Woop! Studieväg ledare för Älvsby folkhögskola trodde inte det skulle bli några problem för mig alls att komma in där vilket kommer blir helt awesome om jag kommer in!! Jag vill verkligen!!

 

Jag har fått en del frågot om vad denna utbildning är och vad den går ut på så tänkte ge lite info:

 

Sexton veckor att pröva kyrkan!


Syftet med grundkursen är att du under 16 veckor skall få tillfälle att möta och pröva kyrkan samt hennes budskap. Vidare att reflektera i frågor kring den egna tron och ett eventuellt framtida yrke inom Svenska kyrkan.
Grundkursen är till för dej som vill bli präst, kyrkomusiker, diakon eller församlingspedag
og.

Grundkursen vid Älvsby folkhögskola innehåller:
> Kungsleden med Kyrkans fjällgård i Jäkkvik. Här startar grundkursen med dagar att lära känna varandra.
> Samtal, reflektion och studieresor
> Bibel och troslära
> Liturgi och musik
> Möten med den samiska religiositeten och kulturen genom dess företrädare från Sáminuorra (samernas ungdomsförbund) och Luleå stift.
> Retreat där vägen tar slut och havet tar vid...
> Människokunskap och själavård
> Kyrka och församling
> Kyrkans roll i samhället

- - -

"Sveriges nordligaste grundkurs spänner mellan fjäll och hav, lappkåta och storstad, levande väckelsefromhet och nutida förnyelse"

 

Och jag har också fått en hel del frågor från er som vet att jag vill bli diakon, och undrat vad det innebär och vad det är, så jag tänkte citera ett utdrag från Svenska kyrkans hemsida:

 

 

"Diakoni


Diakoni är kyrkans uppdrag att genom delaktighet, respekt och ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för detta är Guds kärlek, som den möter oss i människan Jesus Kristus.


Att bli sedd och bekräftad kan hela. Att se och bekräfta kan också hela. Detta diakonins samspel är unikt mänskligt. Diakonins uppdrag är att ge människor i samhällets marginal plats i församlingens mitt.

Diakonin handlar även om att arbeta för alla människors rätt till frihet från förtryck. Diakoni är solidaritet med de svaga.



Stöd mot våld och ensamhet

Diakoner och präster arbetar under tystnadsplikt. De besöker äldre och sjuka, ordnar sorgegrupper och samtalar med enskilda personer om livets glädje och besvär. Diakoni kan också innebära att kyrkan möter missbrukare och deras anhöriga för att ge stöd och hjälp. 
Det kan handla om att starta samtalsgrupper för våldsutsatta kvinnor och män och hjälpa familjer ur krissituationer som drabbar föräldrar och barn. Ibland kan församlingarna även ge ekonomisk hjälp till behövande.



Identitet och livsfrågor

I många av landets högstadie- och gymnasieskolor finns skolpräster och diakoner på plats som stöd för elever. Både under och efter skoltid kan elever vända sig till dem för att prata om allt från studier till identitet och tro.
Många offentliga arbetsplatser som universitet, räddningstjänst och polis har tillgång till en präst. Ofta samverkar Svenska kyrkan med samhällets sociala institutioner, med andra kyrkor och trossamfund eller med ideella organisationer."

Så vad tror ni? Är detta nått för mig? Passar det in på vem jag är?

 

Enligt mig själv kan jag inte hitta ett bättre framtida jobb som stämmer så bra med vad jag känner, tycker, tror och vill. 

 

God Bless You.

 

//Ichigo

Kommentarer!
Postat av: Maja

Jag tror verkligen att du skulle passa perfekt som diakon, det borde ju passa en sån genomgod människa som dig ;D Och den där kyrkokursen lät ju riktigt rolig!

Kommenterat - 2010-01-26 / 20:05:48
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: