Skadad fot och Alina

2010-01-29 / 23:10:26

Skulle hoppträna idag med Guiness som vanligt på förmiddagen... Det gick ganska bra det första hinderna, men sen hände det.. Guiness är ju en blandning mellan irish cob och shire häst (googla om du är osäker på hur dom ser ut), med den är en ganska stor, kraftig och stark häst. Guiness är egentligen rena drömhästen och jag har ridit han i dryga 6 månader nu och han har aldrig varit så stark i munnen som nu.

 

Vi kom upp i en väldigt snabb galopp och jag försökte få han att sakta in men han bara sprang, men han kände min osäkerhet och tvärnitade framför hindret och gjorde en helvändning. Colum var bestämd och sa att jag SKULLE minsann över hindret med Guiness så vi gjorde ett nytt försök. Denna gången hoppade han, och jag också..

 

Guiness tvärnitade först över hindret men tog ett JÄTTEskutt över hindret, något jag inte alls var beredd på. Jag tappade ena stigbygeln och höll på att falla in i hindret med en 700 kgs häst över mig. Men jag har fallit av hästar så mycket i mitt liv, speciellt med min icke existerande balans, att jag typ lärt mig att falla av, gör ont, så det är lika bara att hålla i sig, så jag kramade hårt om hans hals och grep tag i hans man för att kunna ta mig upp igen. Jag lyckades även halvt vida av mig min fot och så fort jag satt stadigt i sadeln igen så kände jag hur jäkla ont det gjorde! Guiness som har ett hjärta av guld stannade direkt efter han var nere på marken igen och lät mig sätta mig i sadeln och väntade tills jag gav han tecken på att gå igen.

 

Colum ropar åt mig "How the hell did you stay on? If I were you I'd be on the ground now!! Well done Matilda! HAHA". Jag kunde inte annat än skratta med han, samtidigt som jag hade en mindre panikattack. Det är väldigt länge sen jag föll av eller nästan föll av en häst så blev ändå lite smårädd. Jag tog och hoppade hindret igen fast han sänkte det dock lite grann. Guiness hoppade galant och smidigt över hindret och allt gick bra.

 

Saken är den, att falla av eller ha en olycka under ett ridpass kan vara enormt läskigt, och väldigt farligt och många som jag känner där det hänt och aldrig suttit upp på hästen igen, well dom återvände aldrig till hästvärlden. Sånna här stunder är det superviktigt att sätta sig upp igen, visa hästen vem som bestämer och göra om det. Annars händer det där att man blir avskräckt och jaa, kommer aldrig tillbaka.

 

Men iallafall, jag hoppade ytterligare två gånger innan min fot skrek åt mig att sluta, det gjorde allt för ont och att Guiness blev för stark och het för att jag skulle kunna hålla honom. Colum bad mig hoppa av hästen och ville själv testa om han var så het som jag sa. Colum hoppade upp på Guiness och han hoppade några hinder med han och konstaterade samma sak, hästen var för uppe i varv och på tok för stark. Vilket han på ett sätt tyckte vara kul och menade på att det är ingen som fått han att bli så här het förutom jag då jag rider Guiness ganska väl och verkligen visar vad jag vill med bestämda tag, och jaa hästen tycker det är så kul att han knappt kan kontrollera sina glädjefasoner.

 

Även om jag kom lindrit undan med en skadad fot, så tycker jag fortfarande att hoppa hinder är läskigt, men superkul. Jag kommer aldrig att tävla igen, och aldrig mera höga hinder, jag kommer fortsätta på en lugnare och mildare nivå. Men jag kommer aldrig ge upp min ridning. Att sitta på en hästrygg är bland det absolut bästa som finns i världen, det finns inget annat sätt jag kan känna mig så fri som jag gör när jag rider.

Pratade även med Alina idag för första gången på 6 månader! Det är helt underbart och jag har saknat henne såå himla mycket<33

WeeW!

Puss kram

 

 

Så här kan det se ut om det går riktigt riktigt illa!

Kommentarer!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: