Hoppningträning

2010-01-22 / 22:06:48

Så Svenja smsade mig igår kväll och frågade om jag ville komma och hoppträna med henne imorgon på stallet. Jag funderade på saken ett tag då jag faktiskt funderat på att ta några hopp lektioner. Så jag ringde Sandra och kollade om det var ok om jag hakade på Svenja och fick svaret ja.

 

Så jag ställde klockan i tid och steg upp 20 min i förväg som vanligt. Är otroligt slö varje morgon jag ska iväg till stallet. Stiger alltid upp 15-20 min innan jag åker, mest för att det är ingen idé att duscha före eftersom jaa, man måste ändå duscha igen sen, och sen så äter jag väldigt snabbt frukost OCH jag får sova så länge som möjligt.

 

Svenja kom och hämtade mig själv denna gång. Hon har nu fått godkännande och får köra på Irland så det var kul men lite läskigt, men det gick bra iallafall =). När vi kom dit så stog Colum och väntade på oss med sitt breda leende som vanligt. Han är alltid så kul att ha att göra med, och han stog och väntade ivrigt på att få en syl i vädret medans jag pratade konstant som vanligt. Men då jag väl blev tyst för en sekund så tittade han på mig med stora ögon och sa:

 

Colum: Matilda, you know what?

Jag: No what?

Colum: I got one of my horses here..

Jag: What are you waiting for?? SHOW ME!

 

Han har pratat om sina hästar i flera månader och sagt att han en dag ska ta med sig nån och visa samt att han vill att jag ska rida nån av dom.  Han skulle åka iväg på jagt idag och därför hade han med sig sin yngsta.

 

Otroligt vacker och ståtlig häst och stor! Den mest lugnaste 3 åring jag sett, inriden 3 månader tidigare. Colum har verkligen en naturbegåvning med hästar, visst finns det superduktiga människor som handskas med hästar men den här killen kan mer om hästar än vad vissa 40 åringar kan som ridit hela sitt liv.

Han kan läsa en häst bara att titta på den och får den tjurigaste hästen att bli snällast på ett ögonblick. Jag har träffat på många människor som är riktigt duktiga men få med denna begåvning med hästar under den tid jag spenderat i stall, dvs 15 år. Och jag är helt enkelt väldigt avis på detta. Jag menar jag har fortfarande svårt att hantera en häst helt och hållet om jag inte vet hur den är. Jag blir nojjig om jag vet att det är en häst som gärna bits eller sparkas. Men han får sånna hästar att bete sig som små lammungar.

 

Nåja, jag och Svenja beundrade hans häst och blev avis åter igen över att vi inte har våra egna.. Men så länge jag bor på Irland så betraktar jag Guiniess som min ;) Han är den enda häst jag rider och vill rida. Han är en riktig dröm, han är sååååå himmla snäll och åååååhhhh jag vill ta med den hästen hem. Han är väldigt svår riden enligt Colum och Sandra men Guiniess har aldrig tjorvat med mig, utan bara varit underbar och lättsam. Mycket till varför jag får rida han alltid. Jag lyckas också mesta dels av tiden att få han gå på tygeln vilket är svårare för grövre hästar. Haha jag skryter lite nu men det är bara för att jag tycker om hästskrället så väldigt mycket.

 

Hopplektionen hade kunnat gå bättre, det är nästan 5 år sen jag hoppade på riktigt senast och det var typ 4 år sen jag hade en riktig ridlektion. Vilket märktes, Colum var en hård ridlärare som gnällde på mig hela tiden, hant yckte jag var för stel och menade på att jag slappnade av på ett annat sätt när vi var ute och red. Så jag försökte tappert hela tiden. Han skrattade mest bara åt mig och sa jag vänjer mig. Första hoppet var jag väääldigt nervös över så det gick lite och pipsvängen, men andra gick lite bättre.  Varje hinder gick bättre och bättre men väldigt knagligt ändå. Colum menade på att jag ändå har tekniken och sitsen på rätt plats, bara att jag är lite klumpig:P

 

Jag förstår han, det såg säkert jätte klumpigt ut, haha, men jag hade kul och Guiniess hade kul och gjorde några glädje skutt lite då och då.  Svenja hade Ginger som vanligt, en riktigt vacker häst att titta på. Om ni minns Black Beauty, minns ni nog säkert den fuxfärgade hästen Ginger?  Moycullens Ginger ser ungefär likadan ut. Samma vackra fuxfärgade päls men en smal bläs i ansiktet. Nåja för Svenja och Ginger gick det mycket bättre, men då har hon hoppat ganska mycket också under sina år i hästvärlden.

 

Efter ridningen stog vi och pratade med Sandra och frågasde om vi kunde hjälpa till med mocka ut stallarna eller nått? Och det fick vi, plus att hon drog ner priset för oss från 35 euro till 20 euro för att vi fick en Au pair-rabatt och att vi hjälpte till i stallet med mockning och göra iordning vissa hästar för jakten. Perfekt! Mer pengar blir över för oss så.

 

Nåja vi åkte därifrån vid 12 tiden och jag slängde på en tvätt med kläder när jag kom hem och tog en dusch. Jag gick sedan och fixade mig lite lucnh på Arabica och gick och handlade lite. Sedan somnade jag i 2½ h tills Karen kom hem en snabbis för att packa inför Dublin. Hon stirrade på mig som något vore fel när hon såg min nyvakna min när jag kom i  köket. Jag förklarade att jag varit i stallet i flera timmar på träning och hjälpt till och hon sa inte så mycket förutom att hon tyckte det verkade kul att jag börjat om med hoppning.

 

Hon frågade lite snabbt vad jag skulle göra under helgen och jag sa att jag skulle till stan imorgon och sen ha myskväll med mig själv. Sedan försvann hon ut ur dörren och vi önskade varandra en trevlig helg. Sen har inte så mycket hänt under kvällen, ligger och kollar på Men In Trees vilket är en av mina favorit serier. Ska nog läsa en stund innan jag somnar också på min nya bok.

 

Nåja nu ska jag se ett till avsnitt av Men In Trees!

 

Puss kram

 

Kommentarer!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: