Dag 2

2009-09-04 / 23:29:52
Irland dag 2

Vakande väldigt tidigt denna morgon, var återigen förvirrad när jag vaknade och de första jag gjorde var att fundera över var Nozz var, han låg ju inte bredvid mig som vanligt.. Innan jag kom på, “hehe, God morgon Miss Eriksson, jag är på Irland… Oj just fasen..”

Klockan var runt 7 när jag vakande, slog på Scrubs igen som hade stannat under natten, klockan på mobilen stog kring 8, funderar fortfarande hur jag ska byta tid på den, de är helt dum.. Nåja, såg jag hade 3 sms från min mor som hade sänts på morgonen, de hade glömt sina mobiler ute i bilen och inte märkt att jag smsat dom under kvällen igår. Så jag ringde upp dom och låg i sängen och pratade med dom i kanske 30 minuter.. Huvva, ett dyrt samtal, nåja, var skönt att höra mamma och pappas röst, de berättade att de satt och kolla på resor till Irland, dom ska hälsa på mig i oktober! =D

Efter vi lagt på så var klockan kring halv 8 på morgonen (de är en timme bakåt i tid här), Karen berättade att på helger stiger de inte upp för än 10-11 tiden, vilket är väldigt skönt att höra, men kunde inte alls somna om, var återigen lite hype om att jag faktiskt var här nu, jag befinner mig på Irland, och jobbar som au pair, rätt coolt! Men jag låg och ritade en stund i mitt nya skisshäfte och med mina nya pennor, väldigt avkopplande med Scrubs i bakgrunden. Jag gick upp och gjorde mig en kopp te medan alla andra sov och plockade ur diskmaskinen, sedan tog jag min kopp te tillbaka till mitt rum och funderade på vad jag skulle ha på mig idag, de var rätt kyligt igår och de kulle väl inte bli bättre idag..

Kring 9 tiden gick jag och tog en skön dusch och fick bort att svettlukt jag hade fått på mig efter att springa runt igår, de kändes fruktansvärt skönt att vara helt ren igen.. Jag tog på mig ett par pösigare byxor, ett linne och en långärmad tröja på de och tjocksockar och mina “strumptofflor”. 

Klockan slog 10 och jag hörde att Karen hade vaknat och “Qwewe” kom ner från övervåningen strax efter. Vi åt flingor med mjölk och en yougurt till frukost och sedan gjorde oss i ordning för dagens evenemang. Vi åkte med bil i 2h för att komma till Connemara.. Oj tjena, de är såå vackert där, ännu vackrare än Galway, de är mycket mer bergigt i Connemara. När man åker här ifrån Galway är de ett ganska platt område, tills man kommer strax innan Connemara, då helt plötsligt dyker alla berg upp från ingenstans.

Vi åkte till en camping, Dogs camping, som fanns i utkanten av en by som hette Rolling Stone, där mötte vi upp Karens väninnor. Vi satt i en husvagn och pratade en massa och de frågade var jag var ifrån och så. Även dom var väldigt förvånade över att min engelska flöt på så bra, Karen berättade också för sina väninnor att när hennes förra au pairer kommer till dom så kan de knappt engelska och kommer hit för att lära sig, och åker sedan hem med lite bättre språk. Men att jag är den första som kommer hit och pratar engelska bättre än vad de andra au pairerna gör när dom åker. De gör mig verkligen glad.. 

Jag minns hur mycket mamma ogillade att jag såg på anime på japanska när jag var yngre, men att den engelska subbningen verkligen har hjälpt mig, jag menar, jag började se anime när jag var typ 9 år gammal, och sedan dess var man ju tvungen att söka upp olika ord eller fråga vad de betydde från engelska till svenska så de har verkligen hjälpt till på traven!! =D

Nåja efter en stunds pratade om olika saker bestämde vi oss för att ta en promenad i området. De som jag också fått veta var att de hade kommit ut en orkan varning i Galway, eller på hela västra sidan av Irlands kust, den skulle komma in kring 16 tiden. Så vi bestämde oss för att gå till en pub i byn och äta lite soppa. Så vi började gå efter “strandkanten”.. Egentligen var de mesta dels stenbumlingar vi skulle klättra över och eftersom de var lågvatten gick vi över de stenar som egentligen är under ytan, så tro mig, de var halt som fasiken.. Sedan började orkan vindarna kännas av rejält, de blåste upp nå så fruktansvärt, och sedan kom regnet.. Fy fasen de var såå kallt alltså, helt sjukt. Vi alla blev helt sjöblöta och jag gick och skakade tänder mesta dels av vägen, var så koncentrerad på var jag skulle stoppa mina fötter att jag inte riktigt hade tid att prata med dessa kvinnor när de frågade mig saker, de blev väldigt korta och raka svar innan jag skulle skutta över nästa sten. Med de var de värt för att få se de jag fick se =)

Väl framme var man riktigt nerkyld och jag blev serverad en kopp te från en av kvinnornas män, sedan kom Karen med varm skål grönsakssoppa och lite bröd. Tydligen är de en typsikt irländsk soppa med ett speciellt bröd, något som tydligen var mycket vad soldater under kriget åt, kallas något i stil med “The soliders meal”, rätta mig i min stavning om jag har fel.. Som sagt, har inte internet än så har svårt att kolla upp alla korrekta stavningar.. Nåja, de var i alla fall de godaste jag ätit på länge, eller så var de för att jag höll på att frysa ihjäl.. 

Sedan åkte Karen och en annan kvinna iväg för att hämta två bilar, ingen ville gå tillbaka i orkanen som till slut att kommit in mot landet, de regnade sjukt mycket, så de 6 meter från puben till bilen blev man än en gång totalt sjöblöt.. Men tur är väl de att jag älskar regn och dåligt väder, och ogillar allt för mycket värmande sol och torra dagar.. Jag vet, jag är en skum filur..

Väl i bilen började vi färden hem, vi lyssnade lite på musik och pratade om kristendom, Karen och hennes familj är ju katoliker och jag protestant, men de ville mer än gärna hjälpa mig att hitta en protestantisk kyrka som fanns i närheten av där vi bor. =) 

Väl tillbaka till Barna gick vi och handlade lite, misstänkte jag fått mens under dagen och var desperat efter tamponger så sprang jag runt och letade de, väl i kassan så sa Karen att hon skulle betala de.

Än har jag inte fått använda mitt bankkort sedan jag kom till Irland, förutom bagage grejen där, vilket känns lite jobbigt, jag fick inte betala igår för min glass, inte för min soppa idag, inte för mitt te, inte för mina hygigen artiklar.. Jag kan förstå också varför hon vill betala allt, men de är lite jobbigt faktiskt, känns som jag snyltar på deras pengar..

Nåja, väl hemma igen fick vi besök av en annan nära vän till Karen och denna kvinnas barn som “Qwewe” har lekt med hela kvällen. Vi har ätit god middag haft de trevligt med lite vin. Men eftersom de syndes på Karen att de ville vara lite ifred har jag stängt in mig på mitt rum för att inte störa dom , så tyckte jag att de var dags att skriva ner mina blogginlägg jag förhoppnings snart får lägga upp på min blogg! =D

Nåja, sovdags nu!
Puss och Kyss från Ichigo

Kommentarer!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: